تاريخچه برند ساعت سازى رولكس


Rolex Group watches are displayed for sale at the GEARYS Rodeo Drive Rolex store in Beverly Hills, California, U.S, Close ups and wideshots of Rolex watches in display cases Rolex Store - Exteriors & Signage on December 09, 2013 in Beverly Hills, California (Footage by BBV/Getty Images)

رولکس، یک برند سوئیسی مطرح و معروف صنعت ساعت‌سازی در دنیاست که به تولید ساعت‌های لوکس و گران‌قیمت در جهان شهرت دارد. این برند سوئیسی با بیش از ۱۰۰ سال قدمت در تولید ساعت‌هایی با دقت بسیار بالا و استفاده از متریال منحصربه‌فرد در بین مردم پرطرفدار است. اگر الان به‌راحتی ساعت به دست می‌کنیم و زمان را کنترل می‌کنیم، باید قدردان این برند دوست‌داشتنی باشیم که برای اولین بار ساعت‌های مچی را به دنیا عرضه کرد. در این مقاله از مدوپیا با ما همراه باشید تا به تاریخچه برند رولکس و بررسی مدل‌های پر‌طرفدار آن بپردازیم.

بنیانگذار برند لوکس رولکس

تاریخچه برند رولکس به زندگینامه بنیانگذارش یعنی شخصی به نام هانس ویلسدورف که در سال ۱۹۸۱ در آلمان به دنیا آمد، برمی‌گردد. او که در کودکی پدر و مادرش را از دست داد، نزد عمویش بزرگ شد. او درباره عمویش می‌نویسد: “عمویم نسبت به سرنوشت ما بی‌تفاوت نبود ولی روشی که برای تربیت ما در بچگی انتخاب کرده بود، باعث شد من در بزرگسالی بیشتر مراقب اموالم باشم. آن روش نقش مهمی در موفقیت‌هایم داشت و اگر به گذشته برگردم باز هم به همان شیوه زندگی می‌کنم.”

ایده تولید ساعت‌مچی

هانس ویلسدورف بعد از پایان دوران دبیرستان از طرف یکی از دوستانش به ژنو دعوت و در یک شرکت توزیع مروارید مشغول به کار شد تا فوت‌وفن تجارت را بیاموزد. بعد به شرکت صادرکننده ساعت به نام cuno korten پیوست و سمت مترجمی را در آنجا داشت. ایده تولید ساعت‌های مچی همان موقع بود که در ذهن ویلسدورف جرقه زد. او با همکاری با کارخانه‌های مختلف ساعت‌سازی به‌خوبی دانسته بود که هر ساعتی با چه کیفیتی و چه قیمتی در چه کارخانه‌ای تولید می‌شود.

تاسیس کمپانی W&D

در سال ۱۹۰۳ ویلسدورف برای کار در کارخانه کوچک ساعت‌سازی در لندن، به انگلستان مهاجرت کرد. آنجا به‌همراه یکی از دوستانش به نام آلفرد داویس شرکتی را با برند w&d تاسیس کردند که هدف آن تولید ساعت‌های باکیفیت و ارزان‌قیمت بود. وقتی او با خواهر کوچک داویس ازدواج کرد، روابط ویلسدورف با داویس صمیمانه‌تر شد.
ویلسدورف همیشه به‌دنبال تحقق رویایش، تولید ساعت‌مچی را در سر می‌گذراند. آن دوران که ساعت‌مچی هیچ بازار و مشتری خاصی نداشت، ویلسدورف معتقد بود که آینده در دست ساعت‌های مچی است.
در سال ۱۹۰۵ ویلسدروف به بین سوییس سفر کرد. جایی که شرکت آگلر مسقر بود و در آن زمان قرارداد بزرگی بین کمپانی W&D و آگلر بسته شد که شروع همکاری طولانی مدت این شرکت و رولکس شد.

انتخاب نام رولکس

در سال ۱۹۰۸ هر کمپانی در کنار نامش یک برند را که در اکثر مواقع نامی کوتاه بود، نیز انتخاب می‌کرد. ویلسدورف و داویس تصمیم به انتخاب یک برند گرفتند. ویلسدورف تاکید داشت حتما نامی برای برند انتخاب شود که کوتاه باشد و نحوه تلفظ آن راحت باشد و معنای خاصی نیز نداشته باشد. آنها ساعت‌ها تمامی حروف الفبا را کنار هم می‌چیدند تا به نتیجه برسند. ویلسدورف تعریف می‌کند: “خیلی به نحوه قرار گرفتن حروف دقت می‌کردم تا اینکه یک روز هنگامی که در حال اسب‌سواری بودم، انگار کسی در گوشم گفت رولکس. به دلم نشست. کوتاه و خوش‌آوا. این‌گونه نام رولکس به وجود آمد.
جالب است بدانید به گفته علم زبان‌شناسی، معدود کلماتی هستن که به X ختم شوند ولی بدون شک کلماتی که به ایکس ختم می‎شوند، کلماتی هستند که در ذهن افراد حس خوبی را به وجود می‌آورند و تاثیر مثبتی دارند.

دقت کورنومتریک ساعت‌های رولکس

رولکس از ابتدای فعالیتش هدف خود را تولید ساعت‌هایی با دقت زمان‌سنجی بسیار بالا و با دقت حرکات عقربه‌ها قرار داده بود. عملکرد صحیح این برند بر آن شد که در سال ۱۹۱۰ ساعت رولکس، اولین ساعت‌مچی بود که موفق به کسب گواهینامه دقت کورنومتریک از مرکز رسمی رتبه‌بندی ساعت سوییس در Bienne شد. همچنین در سال ۱۹۱۴ رصدخانه kew در بریتانیای بزرگ، رتبه A را در گواهی دقت به ساعت‌مچی رولکس اعطا کرد که قبلا فقط به کورنومترهای دریایی اختصاص داشت.

Rolex Oyster؛ اولین ساعت ضدآب دنیا

در سال ۱۹۱۹ برند رولکس به شهر ژنو، معروف یه شهر ساعت‌ها نقل مکان کرد. در سال ۱۹۲۷ اولین ساعت ضدآب را ساخت که تجربه بسیار جالبی بود. این ساعت با نام ROLEX OYSTER روانه بازار شد. این اختراع در شهرهای مختلف، در مکانی شبیه به آکواریوم در کنار ماهی‌ها و گیاهان دریایی به معرض نمایش درآمد که این مسئله موجب حیرت و شگفتی مردم شده بود که ساعتی در عمق آب می‌تواند به بهترین نحو کار کند.

Rolex Perpetual؛ اولین ساعت خودکوک

اولین ساعت خودکوک جهان توسط برند رولکس در سال ۱۹۳۱ تولید شد که این نیز یکی دیگر از افتخارات این برند در طول تاریخ بوده است. این مدل ساعت‌ها انرژی موردنیاز خود را از مکانیزم داخلی و حرکت بستن دست فرد به دست می‌آورند.

Rolex Datejust؛ اولین ساعت تاریخ‌دار

در سال ۱۹۴۵ رولکس برای اولین بار ساعت‌مچی‌ای را تولید کرد که مجهز به پنجره تاریخ روی صفحه ساعت بود و البته با موتوری مجزا کار می‌کرد. این ابتکار نوین متعلق به رولکس بود که با استقبال بسیاری روبه‌رو شد.

خصوصیات منحصربه‌فرد رولکس

استیل ۹۰۴l رولکس

استیلی که در محصولات رولکس به کار می‌رود، استیل ضدزنگ خاصی است که فقط مخصوص این کمپانی است و تکنولوژی خاصی برای تولید دارد. استیلی که در بقیه محصولات در تمام دنیا به کار می‌رود، استیل ۳۱۶l است ولی رولکس از استیل ۹۰۴l استفاده می‌کند. خصوصیات این استیل مقاومت بیشتر و ضدخوردگی است. کار با این استیل پیچیدگی بیشتری دارد که رولکس مجبور به تغییر تمامی ماشین‌آلات و ابزارات کمپانی شد.

لابراتوار خصوصی رولکس

رولکس لابراتوار خصوصی دارد که در آن انواع آزمایشات و تحقیقات را به‌منظور بالا بردن سطح کارایی تولیدات انجام می‌دهد. البته این آزمایشات صرفا برای تولیدات رولکس نیست بلکه آزمایشگاه تحقیقاتی به‌منظور بالا بردن علم این کار در حوزه جهانی و تولید راهی برای فرآیندی با کارایی بالاتر و موثرتر است.

سوارکردن تمامی قطعات با دست

یکی دیگر از خصوصیات برند رولکس دست‌ساز بودن آن است. تمامی قطعات ساعت با دست کنار هم قرار می‌گیرند و تست می‌شوند.

طلای رولکس

نکته جالب درباره محصولات طلای رولکس این است که کمپانی طلای ۲۴ عیار را خریداری می‌کند و در آزمایشگاه خصوصی آن را به طلای ۱۸ عیار برای استفاده در ساعت‌ها تبدیل می‌کند. رولکس تنها کمپانی است که طلای محصولاتش را خود تولید می‌کند.

گران‌ترین ساعت‌های فروخته‌شده از رولکس در دنیا

پائول نیومن، Rolex Cosmograph Daytona

گران‌ترین ساعت فروخته‌شده در جهان متعلق به پائول نیومن، باریگر هالیود، بوده است که او با این ساعت رولکس در خاطر طرفدارانش مانده است. ساعت رولکس او هدیه همسرش به او بوده که هر روز به دست می‌کرده است. در سال ۲۰۱۷ این ساعت به قیمت ۱۷٫۵ میلیون دلار به فروش رسید.

بائو دایی، rolex

دومین ساعت گران‌قیمت فروش‌رفته رولکس متعلق به بائو دایی، آخرین امپراتور ویتنام، است که در سال ۲۰۱۷ به ارزش بیش از ۵ میلیون دلار به فروش رسید. ارزش این ساعت به غیر از اینکه صاحب آن چه کسی بوده است، به ۱۸ قیراط طلای سفید و ۵ برلیان یکدست روی اعداد زوج (به غیر از ۶) آن است.

۱۹۴۲ Rolex Antimagnetique

سومین ساعت گران فروخته‌شده رولکس دنیا به مدل antimagnetique که مربوط به افراد خاصی از ورزشکاران اتومبیل‌رانی بوده است، برمی‌گردد که فقط ۱۲ مدل از آن تولید شده است. این مدل در سال ۲۰۱۶ به ارزش ۲٫۵ میلیون دلار به فروش رسیده است.

برخی از فروشگاه ها رولكس

قبلی گلشيفته در فرش قرمز جشنواره كن ٢٠١٩
بعدی شناخت انواع کفش ورزشی!

هیچ نظری

نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *